Być dobrym szefem!

Grecki pisarz i historyk Plutarch mawiał:

„Umysł nie jest naczyniem, które należy napełnić, lecz ogniem, który trzeba rozniecić.”

Jak rozumiemy słowa Pluracha? Co one znaczą? Otóż, Umysł każdego człowieka nie potrzebuje tylko wiedzy, wiadomości, oraz masy informacji. Dla Nas ważna jest motywacja, wpływ na inicjowanie działań. Czy słowa Plutarcha mają przełożenie na rolę współczesnego Szefa? Mają, gdyż skuteczne zarządzania Zespołem to pełne zaangażowanie kadry kierowniczej w procesy motywacyjne pracowników. I mówimy tutaj nie tylko o motywacji do samej pracy, ale motywacji również w kontekście kształtowania probezpiecznych postaw.

Każdy z Nas jest inny. Motywują gdy inne wartości. Każdy inaczej odbiera otaczającą go rzeczywistość. Inaczej reagujemy na typ pracy, jej charakter. Inaczej odbieramy nagrody, a jeszcze inaczej nagany. Pracujemy dla zupełnie innego celu. Celem może być wszystko: chęć utrzymania rodziny, rozwój, spełnienie własnych marzeń. Może być również wszystko jednocześnie.

Odmienność cech osobowościowych każdego z Nas stawia przed kadrą zarządzającą nie lada wyzwanie. Musi ona posiadać nie tyko wiedzę z zakresu zarządzania procesem pracy, ale musi, co jest równie ważne posiadać szczególne umiejętności rozumienia potrzeb każdego członka Zespołu. Umieć dostosować się do danej sytuacji oraz umieć rozpoznać osobowość każdego z nich. Nie możemy również zapominać i doborze sposobu doboru komunikatów jakie kierują pod kierunkiem każdego członka Zespołu. To od jego formy, treści, intencji oraz celu pozwoli skutecznie wpłynąć na postawę pracownika. Co z kolei przełoży się na osiągnięcie oczekiwanego rezultatu.

Jakimi wobec tego cechami oraz wartościami powinien się charakteryzować oraz kierować współczesny Szef. Powinien to być przede wszystkim znakomitym Liderem. Dzisiaj być dobrym kierownikiem, menagerem, dyrektorem to znaczy być znakomitym Liderem. Czyli umieć poza procesami pracy dostrzegać wartość drugiego człowieka. Musi umieć się z nim komunikować w sposób motywujący do działania. Dobry Lider wie jak wyznaczyć cel, a przede wszystkim wiem dąży do niego razem ze swoim Zespołem. Na równi, ramię w ramię. Bez pokazywania wyższości funkcyjnej. Bez traktowania innych jak mnie ważne jednostki. Doskonały manager-lider wie, że do celu prowadzi droga przez, którą idą wszyscy na równi. Wszyscy na niego liczą. Wierzą, że mogą być pewni wsparcia, pomocy, zrozumienia, a zwłaszcza pełnego szacunku wobec wszystkiego co sie na jej biegu może wydarzyć. Wydarzyć dobrego jak i złego. Podczas niepowodzenia to od Lidera zależy czy uda się „powstać” i iść dalej, dalej ku zwycięstwu, ku osiągnięciu założonego celu.

Najważniejsze wartości prawdziwego Szefa-Lidera:

Dobór do zadania

Poprzez umiejętne poznanie całego Zespołu potrafi skutecznie odnaleźć predyspozycje każdej jednostki do wykonywanego zadania. Nie każdy idealnie będzie się nadawał do wszystkiego. Dla jednej osoby praca przy czynnościach administracyjnych będzie idealnym układem. Będzie czuła się podczas takiego charakteru pracy wręcz idealnie. Odnajdzie się w tym zadaniu perfekcyjnie. Drugi natomiast zupełnie przeciwnie. Woli on jechać w teren i działać wśród innych ludzi. Jeden będzie idealnie odnajdywał się przy czynnościach analitycznych drugi będzie typowy wizjonerem. Podmiana zadań dla tych osób, która nie będzie zgodna z ich cechami osobowościowymi może być katastrofalna w skutkach. Morale takiego pracownika mogą spaść.

Słuchać a nie Słyszeć

Umiejętność Słuchania jest bardzo ważna. Poprzez słuchanie jesteśmy w stanie skutecznie poznać oczekiwania, potrzeby pracownika. Umiejętne zadawanie właściwych pytań oraz wyciąganie wniosków z odpowiedzi dzisiaj wydaje się kluczowe z punktu widzenia rozwiązania wielu problemów i konfliktów zawodowych, i nie tylko. Słuchanie to nie tylko mentalne zaangażowanie w proces rozmowy. To również zaangażowanie w emocje mówiącej osoby. Ludzie lubią być słuchani. Nie lubią być natomiast ignorowani. Lubimy dzielić się z innymi naszymi wrażeniami, dokonaniami. Znakomicie się czujemy kiedy o nich opowiadając, zwłaszcza wtedy kiedy nasz rozmówca odwołuje się do emocji jakie w nas drzemią.

Słuchać a nie tylko Mówić

Dobry Lider wie, że Słuchając nie tylko osiągnie widzę z zakresu ładunku emocjonalnego jaki posiada rozmówca, ale uzyska wiedzę nad problemem jaki chce rozwiązać.

Umiejętność zadawania pytań

Jakie powinny być pytania. Otóż, pytania powinny być właściwe. Naznaczone właściwą treścią, formą, a przede wszystkim intencją. Poprzez skuteczną umiejętność zadawania pytać uzyskamy nie tylko odpowiedź z jakim problemem musimy się zderzyć, nie tylko uzyskamy wiedzę na temat obiekcji, obaw pracownika, ale przede wszystkim uzyskamy informację jak w danym momencie, danej chwili czuje się nasz rozmówca. Co jest dla niego ważne, jakie są jego oczekiwania. Jakie wyznaje wartości, oraz jakimi motywami się kierował.

Nie ocenia, a budzi w sobie ciekawość

Ocena sytuacji jest konieczna. Pozwala realnie określić „punkt” w jakim się znajdujemy. Dzięki niej jesteśmy w stanie podjąć odpowiednie środki profilaktyczne do dalszego działania. Ocena jest konieczna w życiu zawodowym oraz prywatnym. Dzięki niej wiemy co jest dobre, a co złe. Co należy zmienić i kiedy. Ale czy na pewno jest taka dobra? Ocena z drugiej strony zamyka kreatywność, zamyka zdolności poznawcze osoby oceniającej. Wydanie oceny to wydanie opinii. O ile z jednej strony jest konieczne to z drugiej musimy pamiętać aby po jej wystawieniu zadać sobie pytanie „Dlaczego?”. Dlaczego On tak postąpił? Jakimi przesłankami się kierował? Co było dla Niej ważne w chwili kiedy wykonała zadanie? Zadanie takich pytań pozwoli nam obiektywnie zweryfikować ocenę, która jakby nie było jest oceną wydaną przez pryzmat Naszym wartości jakimi się kierujemy. Wydajemy ją w oparciu o Nasz bagaż doświadczeń, nie drugiej osoby. Czyż nie jest tak, że ocena jest Naszym spojrzeniem na określoną okoliczność, a nie spojrzeniem drugiej osoby. Mówiliśmy już, że każdy z Nas jest inny inaczej ocenia stan rzeczywisty. Inaczej patrzy na to co się wokół dzieje. Inaczej postępuje, kierowany innymi wartościami.

Dobry Lider, Szef świadomy wie, że drugi człowiek to zupełnie inna osoba niż on sam. Wychowana w innym środowisku, mająca inne wzorce upodobań. To zupełnie inny człowiek, choć też jest człowiekiem.

Odwołuje się do merytoryki, ale nie zapomina o emocjach

Lider nigdy nie zapomina o sednie problemu. Dla niego ważny jest cel. Koncentruje się na rozwiązaniu problemu, a nie na rozliczaniu winy czy członków zespołu. W tym wszystkim dla niego ważne są emocje i uczucia drugie człowieka. Liczy się z nim, jego zdaniem, oraz z odczuwaniem  rzeczywistości. WIdzi nie tylko to co tu i teraz, ale wie z czym dany problem będzie się wiązał w przyszłości.

Prawdziwy Lider to osoba dla, której ważny jest nie tylko cel, zadanie, ale i drugi człowiek. Ważne są emocje i uczucia drugiego człowieka. To osoba, która potrafi zmotywować, pociągnąć za sobą człowieka do działania. Podnieść jego morale, wzmocnić jego autorytet wewnętrzny – „rozpalić jego wewnętrzny ogień”.

Pamiętajmy, każdy z Nas odczuwa emocje. Czuje radość, smutek, żal, opuszczenie. Odwołanie się do uczuć drugiego człowieka pozwolimy aby poczuł się od zrozumiany, a tym samym będzie wiedział, że może na kogoś liczyć. Na kogoś kto go zrozumie, pomoże, ale przede wszystkim będzie go wspierał jeżeli coś pójdzie nie tak. Nie chodzi o to aby przechodzić obojętnie wobec złych działań. Chodzi o to aby zrozumieć drogę działania i wskazać lepszą, bezpieczniejszą.

Być dojrzałym Szefem to lata doświadczenia. To tysiące rozmów z ludźmi. To przede wszystkim umiejętność obserwacji, słuchania oraz analizy postępowania drugiego człowieka. To przede wszystkim wewnętrzna umiejętność do wzbudzania chęci poznawczej motywów oraz postaw działania drugiego człowieka. Bez tych cech trudno będzie zrozumieć dlaczego postępujemy tak a nie inaczej w określonych sytuacjach. Nasza droga decyzji to szereg zbieżnych ukształtowanych w młodości oraz przez wszystkie lata doświadczeń życiowych wartości jakie realnie wpływają na to co i jak robimy. Jakimi postawami się kierujemy w życiu.

Jedna odpowiedź do “Być dobrym szefem!”

  1. ciekawy artykuł dający do myślenia – zwłaszcza szefom o staromodnym stylu myślenia o przywództwie

    Pozdrawiam
    Bartłomiej Świstak Piotrowski

Skomentuj Świstak Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *